http://jp.dk/arkiv/?id=1271507&eceExpr=Nürnberg&eceArchive=o/.
Det gennemgående tema på Nürnbergmessen, som producenter bruger til at tiltække det købelyste publikum, er ”Learn Through Play”. Det kunne sikkert godt i 1948 oversættes til Leg Godt (LEGO). Og som en konsekvens af det udvikler legetøjet sig på alle måder, så den moderne forældre/bedsteforældre med god samvittighed kan købe det nyeste. Det er ikke bare en plysbamse, nej den kan tale, den har en web-site, den forstår sin mor, den er kort sagt ”pervasive”, den har indbygget IT. Det samme gælder racerbanen, modeltoget, helikopterne, og sandelig om ikke også Brio-toget er med på vognen. -- Og i fremtiden måske drevet af solceller!
Men hvor interessant er det, og hvad har det med IT at gøre?. To dage på den messe både imponerede og skuffede. Imponerede med hensyn til forståelse for let tilgængelighed og nemt at bruge. Legetøjsindustrien har om nogen forstået hvad robutshed, simple gentagelser, og let at lære betyder. Det skal stort set være som at sætte klodser sammen, selvom de indholder en chip. Det bliver en fantastisk udfordring for alle vore systemudviklere på de gængse IT-områder at nå dette niveau. På den måde er legetøjs messen en fantastisk inspiration til at gøre det enkelt.
Mest skuffende var det nok, at specielt de lidt tungere gamle legtøjsindustrier som racerbiler, modeltog og modelfly endnu har et langt stykke at gå, før man blot tilnærmelsesvis får udnyttet potentialet i den moderne informationsteknologi. Det er stadig en stor hardware sandkasse, hvor den næste motor ikke kan blive stor nok.
Men befriende og slående var, at der var ingen computerspil. Der var simulatorer og computerstyringer og masser af visning. Men den fysiske leg var i højsædet. Aktiviteterne, bevægelsen, samspillet mellem børn og barnlige sjæle. JDet amerikanske marked for videospil siges af NDP at være $ 14 mia, og det udover et US alene legetøjsmarked på ca $ 20 mia. Det er den provokation som industrien nu tager op og forsøger at tage til gemæle imod, bl.a. ved hjælp af ”Lean Through Play” og det ganske simple sundhedscheck hos børn. Der skal nok mere til end talende plysbamser med egen hjemmeside, men det kommer. Trenden er der og der er penge i det.